Website policy


We provide links to articles we think will be of interest to our supporters. We are sympathetic to much of the content of what we post, but not to everything. The fact that something has been linked to here does not necessarily mean that we endorse the views expressed in it.
_____________________

BSST

BSST is the leading charity focusing on small-scale grass roots cross community, anti poverty and humanitarian projects in Israel/Palestine
____________________

JfJfP comments


2016:

06 May: Tair Kaminer starts her fifth spell in gaol. Send messages of support via Reuven Kaminer

04 May: Against the resort to denigration of Israel’s critics

2015:

23 Dec: JfJfP policy statement on BDS

14 Nov: Letter to the Guardian about the Board of Deputies

11 Nov: UK ban on visiting Palestinian mental health workers

20 Oct: letter in the Guardian

13 Sep: Rosh Hashanah greetings

21 Aug: JfJfP on Jeremy Corbyn

29 July: Letter to Evening Standard about its shoddy reporting

24 April: Letter to FIFA about Israeli football

15 April: Letter re Ed Miliband and Israel

11 Jan: Letter to the Guardian in response to Jonathan Freedland on Charlie Hebdo

2014:

15 Dec: Chanukah: Celebrating the miracle of holy oil not military power

1 Dec: Executive statement on bill to make Israel the nation state of the Jewish people

25 Nov: Submission to All-Party Parliamentary Group Against Antisemitism

7 Sept: JfJfP Executive statement on Antisemitism

3 Aug: Urgent disclaimer

19 June Statement on the three kidnapped teenagers

25 April: Exec statement on Yarmouk

28 Mar: EJJP letter in support of Dutch pension fund PGGM's decision to divest from Israeli banks

24 Jan: Support for Riba resolution

16 Jan: EJJP lobbies EU in support of the EU Commission Guidelines, Aug 2013–Jan 2014

2013:

29 November: JfJfP, with many others, signs a "UK must protest at Bedouin expulsion" letter

November: Press release, letter to the Times and advert in the Independent on the Prawer Plan

September: Briefing note and leaflet on the Prawer Plan

September: JfJfP/EJJP on the EU guidelines with regard to Israel

14th June: JfJfP joins other organisations in protest to BBC

2nd June: A light unto nations? - a leaflet for distribution at the "Closer to Israel" rally in London

24 Jan: Letter re the 1923 San Remo convention

18 Jan: In Support of Bab al-Shams

17 Jan: Letter to Camden New Journal about Veolia

11 Jan: JfJfP supports public letter to President Obama

Comments in 2012 and 2011

_____________________

Posts

Wealthy backers desert Netanyahu


Publisher and owner of the Yedioth Ahronoth newspaper Arnon ‘Noni’ Mozes arrives for questioning at the Lahav 433 investigation unit in Lod on January 15, 2017. Photo by Koko/Flash90

Supreme Court: Netanyahu must reveal when he talked to mogul Adelson

Reversing lower court decision, judges rule that PM’s discussions with billionaire owner of Israel Hayom daily a matter of public interest

By Raoul Wootliff, Times of Israel
August 07, 2017

The Supreme Court ruled on Monday August 7th, that Prime Minister Benjamin Netanyahu must publicize the dates of his phone calls with conservative American Jewish gambling mogul Sheldon Adelson, a major financial backer and publisher of the free newspaper Israel Hayom.

According to the ruling, the prime minister will also need to disclose the dates of phone conversations with Amos Regev, the former editor-in-chief of the daily.

Israel Hayom is widely regarded as strongly pro-Netanyahu in its orientation and the phone calls could shed light on the extent of any links between Netanyahu’s administration and the daily — as well as any possible conflicts of interest.

The decision comes as Netanyahu faces deepening legal trouble in a group of criminal probes, including suspicions that he tried to arrange more favourable coverage from the publisher of a rival publication in exchange for curbing Israel Hayom’s circulation numbers.

The court decision accepted an appeal by Channel 10 journalist Raviv Drucker and overturned a 2016 ruling of the Jerusalem Magistrate’s Court, which in turn had overturned a previous 2015 Jerusalem District Court ruling ordering the information be released.

The reports had originally been requested in accordance with the Freedom of Information Law on the grounds that the information is of public interest.


Amos Regev, then chief editor of Israel Hayom daily newspaper arrives for questioning in the so called ‘Case 2000’ affair at the Lahav 433 investigation unit in Lod, January 17, 2017. Photo by Roy Alima/Flash90

In its ruling, the Supreme Court noted that as Netanyahu served as communications minister at the time of the original petition and was therefore “responsible for government policy towards Israel’s media,” there was particular significance in the request to publish the details of his talks with the owner and editor of Israel’s most widely distributed paper.

“The public interest in releasing this information outweighs the considerations for Netanyahu and Adelson’s right to privacy,” Justice Menachem Mazuz wrote in the ruling.

Nirit Blair, the head of the Movement for the Freedom of the Information, said that the court’s ruling shows that public figures cannot use their right to privacy to avoid public scrutiny.

“The court’s ruling clarifies that it is no longer possible to hide in secret on claims of privacy in order to evade public criticism. At the end of the day,privacy is meant to protect us the citizens and not the government and the owners of capital and the press,” she said in a statement given to The Times of Israel.

Jewish-American billionaire Sheldon Adelson with PM Netanyahu at a ceremony at Ariel University in the illegal settlement of Ari’el, 28.6.17. Photo by Ben Dori/ Flash90

Since its founding a decade ago, Israel Hayom has been staunchly loyal to the prime minister. Its unfailing support of Netanyahu has been characterized by the playing down of his failures, the hyping of his achievements and the lashing of his critics. Furthermore, it has shied away from praising his rivals.

But media analysts have noted a shift in its coverage of late that may suggest a cooling in the paper’s support for Netanyahu and his family in recent weeks.

Netanyahu is currently a criminal suspect in “Case 2000,” investigating an alleged quid pro quo deal with Yedioth Ahronoth publisher Arnon Mozes in which the two seemed to discuss an illicit agreement that would have seen the prime minister hobble Israel Hayom, in return for more favourable coverage from Yedioth.

On Friday, Netanyahu’s former chief of staff, Ari Harow, turned state’s witness, agreeing to provide testimony in the case as well as another investigation known as “Case 1000,” involving allegedly illicit gifts given to the prime minister by billionaire benefactors.

Police on Thursday explicitly said for the first time that a number of corruption investigations involving Netanyahu deal with “bribery, fraud and breach of trust.” The police stopped short of saying that the Israeli leader was directly suspected of these crimes.

Harow has reportedly told police that he was asked by Netanyahu to practically “advance matters” that came up in the Netanyahu-Mozes conversations.

Whereas Netanyahu reportedly has told investigators his conversations with Mozes were not actually related to concrete plans, Harow has told police he was ordered to take actions as a consequence of the Netanyahu-Mozes talks, Channel 2 said, noting there was a police gag order on much of Harow’s testimony.


Prime Minister Benjamin Netanyahu and former chief of staff Ari Harow.  And a lot of minders. Photo by Miriam Alster/ Flash90

Channel 2 reported last Friday that Harow reportedly gave police details on the understandings reached between Netanyahu and Mozes, strengthening the police case beyond recordings discovered on Harow’s computer of their meetings in late 2014 and early 2015.

This information comes from a separate police investigation into Harow’s affairs on suspicion that when he came back to work for Netanyahu in 2014, he only fictitiously sold his consulting firm, rather than genuinely doing so as was required.

Further complicating Netanyahu’s position, Adelson is said to have recently testified that Netanyahu spoke with him about the possibility of cancelling some of Israel Hayom’s weekend supplements, which would have reduced its appeal and its revenues, Channel 2 said.

Adelson, who has twice provided testimony in the investigation, has reportedly told police that Netanyahu had spoken with him about a matter of financial importance which he had discussed with Mozes, the Yedioth publisher.

Adelson is also reported to have said that he was “surprised, disappointed and angered” to learn of the conversations between Netanyahu and Mozes.

In addition to Adelson, his wife Miriam has also provided testimony in connection to the investigation. Neither of the Adelsons is suspected of wrongdoing in the case.

Raoul Wootliff covers crime, corruption and politics for The Times of Israel.

Print Friendly

Comments are closed.