Website policy

We provide links to articles we think will be of interest to our supporters. We are sympathetic to much of the content of what we post, but not to everything. The fact that something has been linked to here does not necessarily mean that we endorse the views expressed in it.


BSST is the leading charity focusing on small-scale grass roots cross community, anti poverty and humanitarian projects in Israel/Palestine

JfJfP comments


06 May: Tair Kaminer starts her fifth spell in gaol. Send messages of support via Reuven Kaminer

04 May: Against the resort to denigration of Israel’s critics


23 Dec: JfJfP policy statement on BDS

14 Nov: Letter to the Guardian about the Board of Deputies

11 Nov: UK ban on visiting Palestinian mental health workers

20 Oct: letter in the Guardian

13 Sep: Rosh Hashanah greetings

21 Aug: JfJfP on Jeremy Corbyn

29 July: Letter to Evening Standard about its shoddy reporting

24 April: Letter to FIFA about Israeli football

15 April: Letter re Ed Miliband and Israel

11 Jan: Letter to the Guardian in response to Jonathan Freedland on Charlie Hebdo


15 Dec: Chanukah: Celebrating the miracle of holy oil not military power

1 Dec: Executive statement on bill to make Israel the nation state of the Jewish people

25 Nov: Submission to All-Party Parliamentary Group Against Antisemitism

7 Sept: JfJfP Executive statement on Antisemitism

3 Aug: Urgent disclaimer

19 June Statement on the three kidnapped teenagers

25 April: Exec statement on Yarmouk

28 Mar: EJJP letter in support of Dutch pension fund PGGM's decision to divest from Israeli banks

24 Jan: Support for Riba resolution

16 Jan: EJJP lobbies EU in support of the EU Commission Guidelines, Aug 2013–Jan 2014


29 November: JfJfP, with many others, signs a "UK must protest at Bedouin expulsion" letter

November: Press release, letter to the Times and advert in the Independent on the Prawer Plan

September: Briefing note and leaflet on the Prawer Plan

September: JfJfP/EJJP on the EU guidelines with regard to Israel

14th June: JfJfP joins other organisations in protest to BBC

2nd June: A light unto nations? - a leaflet for distribution at the "Closer to Israel" rally in London

24 Jan: Letter re the 1923 San Remo convention

18 Jan: In Support of Bab al-Shams

17 Jan: Letter to Camden New Journal about Veolia

11 Jan: JfJfP supports public letter to President Obama

Comments in 2012 and 2011



Al Jazeera caves in to American pro-Israeli censorship – and repents

The article by Joseph Massad’s that Al Jazeera has eliminated, which we described as ‘a patchy survey of beliefs about race and Jews’, can be read on our website: Antisemitists and zionists share the goal of getting Jews out of Europe

Joseph Massad,  ‘a provocative and controversial intellectual’, see Glenn Greenwald, 2nd item. Photo by Chester Higgins Jr./The New York Times

Al Jazeera management orders Joseph Massad article pulled in act of pro-Israel censorship

By Ali Abunimah, Electronic Intifada
May 19, 2013

In an unprecedented act of political censorship Al Jazeera English has deleted an article by noted Columbia University Professor Joseph Massad after coming under intense criticism from Zionists in recent days.

Massad told The Electronic Intifada that he had “received confirmation” from his editor at Al Jazeera English that “management pulled the article.” The Electronic Intifada was able to independently confirm that the article was pulled.

The piece, “The Last of the Semites,” published on 14 May, was taken down from the main Al Jazeera English site Sunday morning – the link now redirects to Al Jazeera’s main page. It has also disappeared from Massad’s personal page on the Al Jazeera website.

The article had been one of the most viewed and emailed articles on the site and had been tweeted hundreds of times.

Al Jazeera has yet to offer any public explanation for its action.

Intense criticism
Since its publication, the article generated intense criticism from Zionist extremists, including a columnist in the virulently anti-Palestinian Jerusalem Post, and condemnation on Twitter from President Barack Obama’s favorite Israel lobby gatekeeper and former Israeli prison guard Jeffrey Goldberg:

Jeffrey Goldberg ✔ @JeffreyGoldberg

Congratulations, al Jazeera: You’ve just posted one of the most anti-Jewish screeds in recent memory: …
2:39 PM – 14 May 2013

John Podhoretz, editor of the neoconservative anti-Palestinian Zionist magazine Commentary, tweeted about Massad: “Congratulations, donors to Columbia University, for paying this monstrous fuckhead’s salary!”

The backlash has been so intense precisely because Massad goes to the core of Israel’s claim to represent Jews and to cast its critics as anti-Semites by showing that indeed it is Israel and Zionism that partake of the same anti-Semitism that targeted European Jews.

In doing so, Massad pulls the rug from under Zionists and Israel lobbyists by demonstrating that they are the anti-Semites and taking away the most formidable weapon they wield against critics of Israel: the accusation that anti-Zionism is anti-Semitism.

By neutralizing this ideological weapon that Israel has used so effectively in the Western media to cover up its colonization of Palestine, Massad’s pro-Jewish position and strenuous attack on Zionist anti-Semitism is clearly understood by Israel lobby figures such as Goldberg as a complete obliteration of their ideological arsenal.

Zionism and anti-Semitism: two sides of the same coin

Goldberg’s claim that Massad’s article is an “anti-Jewish screed” could not be further from the truth.

Massad has long argued – convincingly – that Zionism and anti-Semitism are two sides of the same coin. It is a theme he develops with great erudition in his 2006 book The Persistence of the Palestinian Question, and one to which he returns in his latest article, “The Last of the Semites,” published on Al Jazeera on 14 May, which opens thus:

Jewish opponents of Zionism understood the movement since its early age as one that shared the precepts of anti-Semitism in its diagnosis of what gentile Europeans called the “Jewish Question.” What galled anti-Zionist Jews the most, however, was that Zionism also shared the “solution” to the Jewish Question that anti-Semites had always advocated, namely the expulsion of Jews from Europe.

Last December, in another piece for Al Jazeera, Massad explained how “Zionist leaders consciously recognized that state anti-Semitism was essential to their colonial project” in Palestine, a recognition epitomized by the notorious Transfer Agreement Zionist leaders signed with the Nazi government of Germany in 1933.

A theme that Massad develops in his latest piece is that European, and especially Germany’s, support for Israel after 1948, is no break with the anti-Semitic past:

West Germany’s alliance with Zionism and Israel after WWII, of supplying Israel with huge economic aid in the 1950s and of economic and military aid since the early 1960s, including tanks, which it used to kill Palestinians and other Arabs, is a continuation of the alliance that the Nazi government concluded with the Zionists in the 1930s.

The “The Last of the Semites” was based on a lecture Massad gave at a conference in Stuttgart , Germany, to a largely German audience, just last week:

Video, Massad at Palestine Solidarity Conference,May 2013: Palästina-Solidaritätskonferenz in Stuttgart am 10. Mai 2013 – Joseph Massad

Although Qatar-based Al Jazeera receives much criticism, and often deserved, for reflecting Qatar’s foreign policy, the censorship of Massad’s article for political reasons is unprecedented because the English-language website had, until now, enjoyed complete editorial independence.

It is well understood that Al Jazeera’s red lines have always been criticism of Qatar or its Emir, and yet, Massad has even published several articles on Al Jazeera English that harshly criticized both Qatari foreign policy (See here, here and here) and the Emir himself without ever being censored.

And Massad has written plenty of articles that have enraged Zionists.

This indicates, without doubt, that the decision to remove Massad’s article today was taken at the highest level.

But why would this happen now?

One reasonable interpretation would be that the removal of Massad’s article reflects a tightening of the editorial line as the network launches its new channel, Al Jazeera America, which will rely – for access to cable systems, and “mainstream” credibility – on forging good relations with US elites.

An illustration of what this process might look like was on display when Ehab Al Shihabi, executive director of Al Jazeera’s international operations and the official responsible for setting up Al Jazeera America, recently visited Chicago – which will be home to a major Al Jazeera bureau.

While in the city, Al Shihabi struck up a cozy relationship with Mayor Rahm Emanuel, President Barack Obama’s former chief of staff [below].

Emanuel, a major powerbroker in America’s ruling Democratic Party, is, of course, also notorious for his hardline pro-Israel positions.

It is unknown if Al Shihabi had anything directly to do with the removal of Massad’s article – that decision would almost certainly have been taken at an even higher level in Doha – but his dalliance with Emanuel is a good indicator of who Al Jazeera is out to impress.

Until late Sunday, Massad’s piece could still be read in full on Al Jazeera’s mobile site, but by late evening, that too had disappeared.

Al Jazeera deletes its own controversial Op-Ed, then refuses to comment

The bizarre behavior by the media giant reflects brewing tensions as it seeks to enter the US television mark

By Glenn Greenwald, Comment is Free,,
May 21, 2013

Last Tuesday, Al Jazeera English published a lengthy Op-Ed by Columbia professor and Middle East scholar Joseph Massad entitled “The Last of the Semites”. Massad’s argument was obviously controversial: he highlighted the shared goal between the early Zionist movement and Europe’s anti-Jewish bigots (namely, the removal of Jews from the continent), detailed the cooperation between German Nazis and Zionists to facilitate the departure of Jews out of Europe (the existence of that cooperation is not in dispute, though the extent of it very much is), and highlighted the extensive disagreements among Jews themselves over the wisdom and justness of Zionism (large numbers of European Jews were insistent that they did not want to, and should not have to, leave their homelands for a distant land that was not theirs).

Predictably, numerous commentators – largely the ones who have spent years casually smearing as anti-semites those who criticize Israel – instantly and vehemently denounced Massad’s arguments. The Atlantic’s Jeffrey Goldberg sarcastically tweeted: “Congratulations, al Jazeera: You’ve just posted one of the most anti-Jewish screeds in recent memory,” while the editor of the neocon journal Commentary, John Podhoretz, wrote: “Congratulations, donors to Columbia University, for paying this monstrous []head’s salary!” A blogger for the Jerusalem Post claimed that “Massad’s writings on Israel can easily be confused with material from the neo-Nazi ‘White Pride World Wide’ hate site Stormfront.”

All of that is par for the course when it comes to debates over Israel and Palestine: as any writer who ever ventures into that topic well knows, nothing triggers greater venom and personalized attacks (and a greater risk of losing one’s job) than opining on any of these matters. And the critics of Massad’s Op-Ed were doing nothing wrong per se: it’s perfectly appropriate to harshly criticize controversial arguments that are published in a major media outlet. An intense debate was triggered about Massad’s thesis, just as Massad and his Al Jazeera editors undoubtedly anticipated, and that is what opinion journalism often does and should do.

But all of that changed on Saturday. Without issuing any comment or explanation of any kind, unknown officials at Al Jazeera ordered Massad’s Op-Ed to be deleted – in essence, silently retracted. I actually discovered this deletion because, aware of the controversy that had erupted, I attempted on Saturday to read Massad’s Op-Ed. But none of the specific Al Jazeera links I found would work: they all went to Al Jazeera’s home page, which said nothing about Massad’s Op-Ed. I finally was able to read the Op-Ed only by finding it on blogs which had re-printed the Op-Ed in full (a .pdf version of how it appeared on Al Jazeera’s site can be found here).

As a result, on Saturday morning I asked on Twitter whether Massad’s Op-Ed had been deleted by Al Jazeera, and emailed several people who I believed had contacts with Massad and Al Jazeera to make the same inquiry. One of them, Ali Abunimah, then spoke with Massad and reported that Massad “had ‘received confirmation’ from his editor at Al Jazeera English that ‘management pulled the article'”. Someone on Twitter advised me that the article could still be read in the mobile version of Al Jazeera’s site, which I then noted on Twitter, but by the end of that day, that, too, had been deleted. That Al Jazeera silently deleted an Op-Ed that it itself had published was then beyond dispute. In an email interview with me on Monday, Massad confirmed that his editor at Al Jazeera – who had solicited Massad to write an Op-Ed for Nakba Day – did not even know that it had been removed, and had to make several calls to confirm that it had been.

I spent much of the weekend emailing various Al Jazeera officials for comment, to no avail. Everyone either ignored my multiple inquires or said they were barred from commenting and referred me to the head of the outlet’s PR department, who never responded. How can a media outlet possibly publish an Op-Ed, quietly delete it six days later in response to controversy, and then fail to utter a single word about what happened? Was there a fabrication or some glaring, retraction-worthy error in Massad’s Op-Ed? Was it a mistake for Al Jazeera to have published it in the first place, and if so, who made that mistake, what was it, and why did it happen? Who made the decision to take the extraordinary step of deleting the Op-Ed, and what was the rationale for doing so?

No media outlet can possibly do something like this without publicly accounting for what happened and expect to retain credibility. How can you demand transparency and accountability from others when you refuse to provide any yourself? Refusing to comment on secret actions of this significance is the province of corrupt politicians, not journalists. It’s behavior that journalists should be condemning, not emulating.

Media outlets do occasionally retract stories or even Op-Eds, but they then provide an explanation. Earlier this year, the Observer published a repellent Op-Ed by the British columnist Julie Burchill, which contained all sorts of ugly slurs against transgendered people (it was also published in the Guardian’s online Comment is Free section). In the wake of intense condemnation, the Observer decided to retract the Op-Ed and remove it from the site. The paper’s editor, John Mulholland, issued a statement explaining the retraction, and the paper’s readers editor (the rough British equivalent of an ombudsman), Stephen Pritchard, then wrote a detailed account of what happened.

Although I condemned the original Op-Ed, I did not agree with the decision to delete it. For one thing, it’s a futile gesture: in the internet age, everything published is permanent. For another, it’s contrary to the journalistic ethos: although it would have been appropriate to decide in the first instance not to publish it, once a decision is made to publish something, it should not be removed merely because it provokes controversy or even offense. Retractions should be reserved for serious factual errors. But at least the Observer transparently explained its actions and provided an account of what it did.

I’m not expressing any views here on the merit of Massad’s arguments because that’s irrelevant to the issue of Al Jazeera’s conduct. I have spent years, both as a lawyer and then a writer, objecting to the suppression of all sorts of views which I find repellent, from anti-gay and anti-Muslim bigotry to Ann Coulter and Ezra Levant’s bile to Mohammed cartoons to advocacy of violence. I am a firm believer that, for multiple reasons, it is far preferable to air and then debunk even the most offensive ideas than it is to suppress them.

It’s one thing for a media outlet to decide in the first instance not to publish an opinion piece on grounds of quality; it’s another thing entirely for them to retract one they decide to publish simply because it offends people. Offending people is a necessary part of journalism and the fact that something produces offense is not evidence that it is invalid. Having media outlets afraid to publish opinions which offend people is a menacing state of affairs that nobody should want.

Massad is a provocative and controversial intellectual. Both he and the Al Jazeera editors who published this Op-Ed undoubtedly knew that many people would find the arguments both infuriating and offensive. There is nothing wrong with that: that’s what good journalism does. Massad’s Op-Ed led to some very aggressive and forceful criticisms of his arguments – see here for one example – and that’s exactly how it should be.

But deleting Massad’s Op-Ed does not make this debate disappear. He did not invent these views. Indeed, as History Professor Daniel Myers wrote recently in the Daily Beast, Mahmoud Abbas, the president of the Palestinian Authority, made similar claims recently and actually wrote his dissertation on this topic at a Russian university. Professor Myers is quite hostile to the Abbas/Massad claim about the Zionist movement, labeling it “an historiographical sin of commission that rests on a faulty grasp of context and a distorted reading of the sources at hand”, but the view is prevalent and held among credible scholars and influential politicians. Even Myers writes that “it must be noted there were periodic contacts between Zionists and Nazis before and during the War.” Specifically:

“For example, in August 1933, the Zionist Federation of Germany signed an agreement with the German government (and the Anglo-Palestine Bank) known as the ‘Haavara’ (Transfer) which allowed for the transfer of Jewish property from Germany to Palestine as a means of encouraging Jewish emigration there. And during the War, Zionist officials in Palestine and elsewhere pursued a number of ransom plans whose goal was the liberation of European Jews. Perhaps the most well-known of these plans was the ‘Merchandise for Blood’ proposal of 1944 according to which one million Jews would be exchanged for 10,000 trucks. The negotiations were conducted between Adolf Eichmann, the SS officer for Jewish Affairs, and the Hungarian Zionists Joel Brand and Rudolf Kasztner.”

Myers argues forcefully that these episodes were so limited that they do not remotely support the broad claims of Massad and Abbas. That’s fine: that’s what debates about history can and should entail. If you find the views of Professor Massad and the Palestinian president offensive, then you should want those views debated, not silenced. The solution is to debunk them, not suppress them, since they’re not going anywhere.

Al Jazeera’s deletion of this Op-Ed, and especially its refusal to provide any explanation for what happened here, is significant beyond just this one episode. Several people who work for the outlet, none of whom was willing to speak for attribution due to fear of retaliation by the network’s officials, say that Al Jazeera officials have become much more cautious and fearful ever since they purchased Current TV last December for $500 million and prepared to enter the US television market under the brand name “Al Jazeera America” (as disclosure: I had some preliminary discussions several months ago with some Al Jazeera officials about the possibility of doing something for that new network, though it never advanced beyond that stage; I also covered the US election for Al Jazeera English from Doha, and have appeared many times on that network).

In particular, these sources say, the primary impetus for the removal of the Op-Ed came from Ehab al-Shihabi, who was recently named to head the American TV network. They say that he is petrified that angering “pro-Israel” factions in the US will bolster the perception of Al Jazeera as both anti-American and anti-Israel, thus dooming the network with both corporate advertisers and cable carriers and render it radioactive among mainstream politicians. Al-Shihabi, they say, went to the network’s top executive in Doha, Director-General Sheikh Ahmed bin Jassim Al Thani, and demanded the removal of the Massad Op-Ed.

The tensions here reflect a broader internal conflict about how Al Jazeera intends to position itself as it enters American television. Many (and I include myself in this) believe that Al Jazeera can be successful only if they provide something that no other US cable news outlet regularly provides: fearless journalism of the type the network has displayed in the past, unconstrained by (and liberated from) the orthodoxies of the two dominant political parties and the airing of a wide range of views, including those typically excluded by mainstream US political television.

But several Al Jazeera executives have adopted the view, seemingly the one that is prevailing, that it should instead replicate the failed CNN model of risk-averse, viewpoint-free, colorless, soul-less “straight news reporting”. That Al Jazeera’s first announced prime time host was the extremely uncontroversial, long-time CNN employee Ali Velshi, and is reportedly considering a horde of former CNN and NBC executives to run the network, illustrates the risk-averse, CNN-copying path they seem to be taking. Silently removing Massad’s Op-Ed and then refusing to comment on it is behavior perfectly in line with that mentality.

All of this takes place in the context of increasing criticisms from multiple quarters, at times including its own journalists, that the ownership of Al Jazeera by the Emir of Qatar has increasingly affected, and degraded, its journalism, rendering it a propaganda tool for the Qatari dictatorship’s foreign policy. Most of that criticism in the past had been directed at its flagship network, Al Jazeera Arabic. By contrast, Al Jazeera English has, by all appearances, remained largely independent, consistently producing truly outstanding and brave journalism.

The question is whether this can continue now that Al Jazeera is seeking to establish a serious TV presence in the US. The Qatari regime is a close American ally, hosting several vital US military assets used to wage the war in Iraq. But the regime has come under criticism from US officials and “pro-Israel” commentators for its support of Hamas and the Muslim Brotherhood. It is hard to see how a US television network owned by the regime in Qatar will regularly broadcast journalism that is truly adversarial to its close ally, the US government, or air commentary that offends influential political factions in the US.

It’s certainly possible that Al Jazeera America can provide unique and important journalism: networks owned by governments can and do produce real journalism. American cable news – drowning in mindlessly partisan outlets that are endlessly focused on trivial Beltway gossip, along with the fear-driven pointlessness of CNN – could certainly use an independent and intrepid journalistic competitor. Al Jazeera English has some outstanding, fearless journalists and produces some high-quality shows. But that will only happen if it remains independent of the Qatari regime’s foreign policy aims and is free to risk offending and alienating powerful people: the hallmark of good journalism. That’s what makes its silent deletion of Massad’s Op-Ed so alarming and disappointing: it signals that the network is being driven by exactly the corrupting fears that preclude meaningful, independent journalism.

For his part, Massad is convinced that it is Al Jazeera’s imminent entrance into the US television market that caused the deletion of his Op-Ed. He wrote to me by email:

“It seems to me that if any media outlet, which still holds on to any expression of ideas that deviates from the established ‘truths’ of the American mainstream press, seeks to enter the US mainstream market, it will have to pay the heavy price of surrendering its right to air out such ideas and submit to the highly restrictive political line of the mainstream American media, especially on Israel. AJE has clearly shown that it is willing to pay such a price.

“When in the past Al-Jazeera resisted paying such a price, its journalists were targeted and killed by the US invading forces in Afghanistan and Iraq, and it was refused entry into the American system by refusing it cable access. The road of concessions began in the middle of the last decade when Arabic Aljazeera TV under an inordinate amount of US pressure stopped referring to the US invading forces in Iraq as ‘American forces’ but, as the US dictated, as ‘Coalition forces.’ It has been a slippery slope since then.

“Surprisingly, however, when Al-Jazeera changed its editorial line from one that was critical of US policies and interventions in the Arab world following the Libyan and Syrian uprisings, I criticized them harshly in an interview with the Washington Post, but they continued to welcome my articles. When I criticized the Qatari Emir in the second article I wrote for them, I was not censored, and when I harshly criticized Qatari foreign policy since the Arab uprisings began, which I did in a number of articles, I was also not censored.

“It is ironic, though not shocking, that it was my criticisms of Israel and its Western allies that would be banned. . . . essentially neutralizing the remaining critical edge which made Al-Jazeera popular inside and outside the United States.”

The way in which corporate influences on media outlets – in ownership, in the need for advertisers, in not offending cable carriers – restrict the range of permissible debate is a complex and vital topic. But whatever else is true, this episode provides a fairly potent illustration of how corrupting and restrictive those influences can be.


Just a few moments ago, Al Jazeera posted an editor’s note from Imad Musa, its Online Head for Al Jazeera English, entitled “In the Massad case, we should have done better.” He writes that “Al Jazeera has always demanded transparency from the centres of power around the world, and we demand it from ourselves as well.” After noting that he is re-publishing Massad’s deleted Op-Ed, which is indeed published in full following the Editor’s Note, Musa writes:

“We should have handled this better, and we have learned lessons that will enable us to maintain the highest standards of journalistic integrity.

“Our guiding principle has always been ‘the opinion and other opinion’. Our pages have always been – and will always be – open to the most thought-provoking thinkers and writers from across the globe.

“Al Jazeera does not submit to pressure regardless of circumstance, and our history is full of examples where we were faced with extremely tough choices but never gave in. This is the secret to our success.”

The note is still rather opaque, as it does not explain what happened, why it happened or who is responsible. But credit is still due Al Jazeera for acknowledging and rectifying their obvious mistake and responding to critics, something many media outlets refuse to do under similar circumstances. I hope this incident makes future journalistic capitulations less likely – not just for Al Jazeera but in general.



The last of the Semites, Joseph Massad, Al Jazeera

The CifWatch contribution to this affair can be read here

Al Jazeera apology, May 21, 2013. “We should have handled this better, and we have learned lessons that will enable us to maintain the highest standards of journalistic integrity. Our guiding principle has always been “the opinion and other opinion”. Our pages have always been – and will always be – open to the most thought-provoking thinkers and writers from across the globe.

“Al Jazeera does not submit to pressure regardless of circumstance, and our history is full of examples where we were faced with extremely tough choices but never gave in. This is the secret to our success.

“As always, we welcome your thoughts and comments. ”

At the Center of an Academic Storm, a Lesson in Calm A controversy from 2005, NY Times
Joseph Massad, Columbia university, teaches and writes about modern Arab politics and intellectual history. He has a particular interest in theories of identity and culture – including theories of nationalism, sexuality, race and religion. He is the author of Desiring Arabs (2007), which was awarded the Lionel Trilling Book Award; The Persistence of the Palestinian Question: Essays on Zionism and the Palestinian Question (2006); and Colonial Effects: The Making of National Identity in Jordan (2001)…. He teaches courses on modern Arab culture, psychoanalysis in relation to civilization and identity, gender and sexuality in the Arab world, and Palestinian-Israeli politics and society, with seminars on Nationalism in the Middle East as Idea and Practice, and also on Orientalism and Islam.

Print Friendly

Comments are closed.