Website policy


We provide links to articles we think will be of interest to our supporters, informing them of issues, events, debates and the wider context of the conflict. We are sympathetic to much of the content of what we post, but not to everything. The fact that something has been linked to here does not necessarily mean that we endorse the views expressed in it.
_____________________
Leon Rosselson, letter to the Guardian, 28 July 2014

“Before the current round of violence, the West Bank had been relatively quiet for years,” writes Jonathan Freedland (Israel’s fears are real, but this war is utterly self-defeating, 26 July). According to B’Tselem, the Israeli human rights centre, 90 West Bank Palestinians were killed, 16 of them children, by the IDF or by settlers between January 2009 and May 2014. According to the UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs, there have been 2,100 settler attacks since 2006, involving beatings, shootings, vandalising schools, homes, mosques, churches and destroying olive groves. According to Amnesty International, between January 2011 and December 2013, Israeli violence resulted in injuries to 1,500 Palestinian children. “Relatively quiet” for whom?
_____________________

Posts

New York Times hurriedly removes dirty word from headline

Spot the difference

Cached image of New York Times story before headline was changed

New York Times story after headline was changed

The screenshots prove it: New York Times altered headline to remove words “Israeli-occupied”

By Ali Abunimah, Electronic Intifada
January 12, 2013

A New York Times headline accidentally told the truth today about Israel’s occupation of Palestinian land, before it was ‘fixed.’

The story is about today’s action by Palestinians to establish a village called Bab Al Shams on land that Israel has seized for construction of Jewish settlements in the occupied West Bank.

The original headline read “Palestinians Set Up Camp in Israeli-Occupied West Bank Territory.” Later, the headline was altered to remove the words “Israeli-occupied.” It now reads “Palestinians Set Up Tents Where Israel Plans Homes.”

The website Newsdiffs.org shows that the original headline was posted at 1:09 PM EST. It was discovered to have been changed at 7:10 PM EST.

A key goal of Israeli propaganda is to eliminate the term “occupied” from media coverage of Israel’s, well, occupation. Many media have adopted terms like “disputed” that grant false legitimacy to Israeli claims to the land which are totally null and void in international law.

The Times article still describes the area as “hotly contested piece of Israeli-occupied West Bank territory known as E1.” And yes, I’ve taken a screenshot in case they decide to change that too.

Thanks to Twitter user JamieSW@jamiesw for spotting.

Print Friendly

Comments are closed.